måndag 30 augusti 2010

Att servera vin på restaurant

Jisses amalia! Vissa till synes enkla göromål kan visa sig omfatta en hel vetenskap när man börjar undersöka det hela mer grundligt. Jag talar naturligtvis om konsten att servera vin på restaurant.




Under mina irrfärder på de akademiska haven, har jag flera gånger lagt till vid Göteborgs universitets hamn och där förkovrat mig i vinvetandets omfattande värld. Idag satt jag och gick igenom ett kompendium som vi fick av Ulf Wagner när han gästföreläste på en av kurserna. Han är synnerligen kompetent inom området, och dessutom en begåvad och pedagogisk föreläsare. En sida i kompendiet ägnas helt åt hur man ska servera vin. Det är fantastisk läsning, och man inser snart att det här är kunskap som är ägnad att tillämpas på de riktigt, riktigt ambitiösa krogarna. Läs och begrunda hur man således på ett korrekt sätt serverar vin:


ATT ÖPPNA EN FLASKA VIN

* Hämta den beställda flaskan.

* Presentera flaskan för gästen. Uttala namn, ursprung och årtal tydligt. Om vinet är vitt och buteljen fuktig - torka den!

* Se till att du har handserviett och korkskruv tillhands! (Samt ishink eller vinkylare om det krävs).

* Välj lämpliga vinglas till gästen och ställ ut dem.

* Skär av höljet med kniv, under ringen. Lägg skräpet i fickan.

* Torka av flaskans mynning.

* Sätt i korkskruven och dra ur korken ljudlöst och utan att skvätta eller skruva igenom korken. Skruva däremot gärna i skruven ett extra varv om korken är lång.

* Kontrollera att korken är hel, ser normal ut och doftar korrekt.

* Torka flaskan igen.

* Häll eventuellt någon centiliter i ett glas och dofta på vinet för att kontrollera att det är korrekt. Om inte – byt ut flaskan.

* Låt gästen som valt vinet smaka av.

* Servera gästerna (Obs! Lagom mängd – en flaska bör räcka upp till 8-10 personer, en ny flaska öppnas endast med värdens samförstånd) innan tallrikarna kommer in och glöm inte värdens glas avslutningsvis! Använd handserviett av papper. Håll ej för etiketten när Du serverar vin utan låt den vara väl synlig för gästerna.

* Häll vinet så lugnt och ljudlöst som möjligt i glasen. Försök undvika att vinet kluckar. Torka av flaskans mynning med handservetten.

* Flaskan bör inte klinga mot glasen.

* Plocka av serveringsbordet och städa undan.

* Butleljen och korken ställs väl synliga för gästen på fat eller coaster. Helst på ett arrangeringsbord annars direkt på bordet.

* Ta bort vinglas efterhand – fråga alltid gästen om det är vin kvar.

* Endast vattenglasen finns kvar när kaffet serveras, i princip.


Om jag någon gång möter en servitör som serverar mig vin enligt denna metod, kommer jag inte bara att belöna honom eller henne med generös dricks, jag kommer också att diskret fråga vederbörande om det är Ulf Wagner som föreläst...

Skål hörni. Förbannat trevligt! På DN.se och på GP.se kan man spana in några nyheter i systemets soriment i höst.

3 kommentarer:

  1. En halv vetenskap och lite till, det där med att servera vin. Sedan ska man ju veta vilken skit som är god också.
    Fyfan, en ska hålle sig till det en kan...

    SvaraRadera
  2. ...å ta't i etapper...

    SvaraRadera
  3. Yes, det är så där det går till. Inte Wagners eget påhitt utan det är så här det lärs ut i de flesta restaurangskolor skulle jag tro. Jag är chockad att du inte fått den servicen på restaurang. Antingen kanske du inte äter ute så ofta eller så går du bara inte till de "lite finare" restaurangerna.

    SvaraRadera