tisdag 28 december 2010

Julejakt

Mellandagarna ägnades åt jakt på Öland. Vi var en samling hårdföra jägare som trotsade naturens element och gav oss ut i markerna. Det var ingen barnlek.



Det rådde bister kyla den dagen. I vindbyarna bet kölden obarmhärtigt. Termometern visade minus 14 grader. Snabbt försvann känseln i kinderna. Trots desperata försök att våldsamt gymnastisera med tårna inne i kängorna så förlorade jag ganska snart känseln även där. Det var förjävla kallt helt enkelt. Gore tex och andra högteknologiska material kan fara åt helvete. Det finns inget material i västerlandet som står emot sträng köld och vind timme efter timme i skogen då man står stilla på pass. Möjligtvis skulle ett par eskimåstövlar av sälskinn kunna stå emot sådan kyla. Möjligtvis.


Det var inte bara fruktansvärt kallt, det var även djup snö. Alltså riktigt djup snö. På vissa ställen gick snön upp till midjan. För drevkarlarna innebar det ett elände. Men de behövde i alla fall inte frysa. Ångande av svett slet de sig fram i skogen, kokheta av ansträngningen och snörvlande av rinnande snor.


Nå! Jag ska inte bara gnälla. Skogen var synnerligen vacker och vi fällde i alla fall ett rådjur på jakten. Det blir en härlig middag lagom till nyår.


Nej hörni, nu ska jag ta och träna lite snooker istället. Jag förlorade nesligt mot båda mina bröder under julhelgen.

2 kommentarer:

  1. Glöm ej att även frugan slog dig i snooker en gång under julhelgen.

    SvaraRadera