onsdag 8 december 2010

Mer sill

På allmän begäran (dvs en fråga från en kompis i Örebro) kommer här fler sillrecept inför julens stundande matorgier. Njut med omdöme och respekt; kom ihåg att spara plats i magen för det småvarma också. Revbenspjällens fibrer som retsamt fastnar mellan tänderna är en viktig del av julens förlustelser.


Observera att man i samtliga recept nedan utgår från inlagd sill enligt grundreceptet, och att man efter att sillen stått till sig några dagar, häller av lagen och sedan blandar sillbitarna med de nedan föreskrivna ingredienserna. *Frågor på det?*


1. Vitlök- och limesill
Inlagd sill
En klick majonnäs
Ett par skedar creme fraiche
Några pressade vitlöksklyftor
Rivet skal från en limefrukt
En sked bostongurka


2. Västerbottensill
Inlagd sill
En klick majonnäs
Ett par skedar creme fraiche
En rejäl hög med riven västerbottenost
Några droppar cointreau (smaka av så att det blir lagom)
Ev en smula vatten om det blir för tjock konsistens


3. Wasabisill
Inlagd sill
En klick majonnäs
Ett par skedar creme fraiche
Rejält med wasabi



Nu ska jag iväg på ett möte. Jag hoppas att vi får kaffe och bullar.

Hej på er!

2 kommentarer:

  1. Hej
    Hur mkt sill är det i recepten? Det verkar inte bli så mkt "röra", en klick och ett par skedar bara...

    Maria

    SvaraRadera
  2. Tja, vad ska jag säga. Jag vet inte riktigt, jag brukar köra på tills det är lagom. Allt beror ju på hur stor sked man har... Jag är inte så organiserad så jag använder mått. Greja igång sillröran tills det känns bra!

    SvaraRadera