söndag 17 april 2011

Champagnedagen

Jag var häromdagen inbjuden att bevista den "stora champagnedagen". Ett antal importörer och handlare visade stolt upp sitt utbud och ville att man skulle provsmaka så mycket som möjligt. Bubbel, bubbel och åter bubbel. Det pirrade behagligt i strupen och i huvudet.


Min stolthet förbjöd mig att fotografera inne på själva eventet. Det fanns kändiskrögare och journalister där. Stämningen var seriös. Men låt mig ge följande beskrivning av situationen: Ett ofantligt antal välkylda champagneflaskor på rad. Bakom varje flaska står en leende person vars högsta önskan är att man provsmakar en liten skvätt. Om man tycker att drycken är välsmakande så får man gärna en lite skvätt till. Avundsjuk? Det borde du vara. Om man vill, så finns det också kärl att spotta ut vinet i sedan det tumlat runt i gommen. Om man vill, alltså.

För att dokumentera händelsen på något sätt, gjorde jag följande lilla inspelning efter att jag lämnat provningen:




Champagnen som jag fastande lite extra för var den här. Smarrig som tusan. Ska köpa mig en flaska och dricka någon tisdag, på balkongen. Kanske äta en macka med räkröra till. Lite dill och citron och majonnäs, ni vet. Det är nog en riktig killer!


Over and out.

1 kommentar: