lördag 10 september 2011

Öland – ingen ö

Förbluffande fakta tornar upp sig vid horisonten. Öland är tydligen ingen ö. I alla fall inte ur ett administrativt eu-perspektiv.


Jag höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen vid åsynen av följande text på dn.se. En ö är alltså ingen ö om det finns broförbindelse. Nej tacka vet jag det gamla uttrycket "Gotland är ett ö-land, och Öland är ett gott land". Typ.

För övrigt vill jag passa på att rekomendera ett besök på traktormuseet i Störlinge. Jag var där i fryntligt sällskap med svärfar och lät mig fascineras av de utställda föremålen. Mycket trevligt.




Okej, hörni. Vi ses när vi råkas!

4 kommentarer:

  1. Så här går det när EU ska bestämma över andras länder *ansiktet för pannan*

    SvaraRadera
  2. Öland är ju ett litet "l" det syns med all tydlighet på kartan.

    SvaraRadera
  3. Låt gå för det. Fast det var egentligen ett litet "L" jag föreslog. Detta mest för att stora "I" fick så stora serifer (fossingar) i kommentarsrutan och därför inte alls liknade den "icke-ö" som var ämnet för dagen. Förövrigt ser Östergötland rätt rolig ut på kartan: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Sverigekarta-Landskap_%C3%96sterg%C3%B6tland.svg/263px-Sverigekarta-Landskap_%C3%96sterg%C3%B6tland.svg.png

    En fånigt trånande (efter Gotland?) barockfigur.

    SvaraRadera