onsdag 26 oktober 2011

Nu närmar sig fan julen. Igen.

Jaha, då var det åter dags. Morgontidningen har flera sidor med annonser om julbord. Det är illavarslande.

TIllhör ni, liksom jag, den skara människor som obevekligen stressas av julen? Under december månad skyndar man sig för att hinna med allt innan jul, så att man kan koppla av under julhelgen. Och vad händer? När man väl blir ledig och bara ska njuta och ta det lugnt, så skjuter ångestnivån i höjden. Trist.

Jag är inte på något sätt fanatisk när det gäller att fira jul. Det är förvisso trevligt med all mat och dryck. Så lite ansträngningar görs där, med att lägga in egen sill och så. Men det är på intet sätt en hysteri, och kan inte förklara min ångest. Jag tror att det ligger i att julen ska vara så mysig och fin och skön och romantisk, och att det i sig skapar en ångest.

Så, åter till min morgontidning. Sida upp och sida ner ser man reklam för olika julbord. Vissa med exotiska teman. Frågan är om man ska välja julbord med Elvis, fotboll eller herrgårdsmys? Bara att läsa alla dessa annonser ger mig lite ångest. Ska det vara så?


Jag har sagt upp prenumerationen på tidningen nu. Det känns fint. Ångesten är under kontroll igen. Något sånär.

5 kommentarer:

  1. Varför inte ligga på rygg i soffan - med händerna trivsamt knäppta på magen - och bara vänta på att tomten kommer med härliga ät- och drickbara julklappar?

    SvaraRadera
  2. Om du bara lägger in sillen i tid skall du se att det ordnar sig.

    SvaraRadera
  3. Jag känner så väl igen mig i detta. Blir ibland direkt osympatisk i krocken anstormande jul - omgivningens krav och förväntningar. Borde man inte kunna vända på det hela och helt sonika med tillförsikt se tidigare jular alltmer avlägsna sig i historiens dimmor? På så sätt kunde man med ryggen mot framtiden varsebli den ständigt annalkande julen först då den redan delvis passerats.

    SvaraRadera
  4. Intressant tanke, Göran. Du är en klok man. Jag ska försöka omsätta detta i praktiken. Hur vet jag inte riktigt än.

    SvaraRadera
  5. Gör det lite annorlunda i år. Men hoppa för allt i världen inte över sillen. Hälsn Olof G

    SvaraRadera