söndag 17 oktober 2010

Bökmässan

Det är härliga tider. Strålande tider. Tillåt mig delge er en ögonblicksbild från den heliga bokmässan som ägde rum i Göteborg för några veckor sedan.


Stora skaror av tillresta bibliotekarier och skolpersonal och allmänt kulturellt intresserade flockas på mässan. De knuffas och trängs och andas vitlöksdoft från i går kväll, då de var ute på avenyn och åt mat som visserligen var några hundra kronor för dyr men som ändå var sååå god.

Det är alltså jävligt trångt och varmt på mässan, och allt syre är slut sedan länge. "Oxygen, I need oxygen" viskade jag för mig själv och låtsades att jag var en robot från yttre rymden.

Man ser kändisar. Fredrik Lindström, Kapten Stofil, Leynard Larsen och Björn Ranelid var några de stackars satar som tvingades figurera i montrarna. Och naturligtvis Jan Guillou många gånger om. Kändisarna var överallt. Samtidigt och hela tiden. Som en tonårig sexualdebut.


Anki var på bokmässan. Hon var intresserad av nobelpristagaren Emanuelle Saint-Saëns, som var på plats och signerade sin nya bok. Men kön till signeringen var så enormt lång, så Anki struntade i att köpa boken. Hon köpte däremot en rolig nyckelring med en bild på en seriefigur.


Okej, hörni. Vi ses där ute på prärien framöver.

5 kommentarer:

  1. Vilken seriefigur valde hon?!!

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag tror att det var en nyckelring med Assar av Ulf Lundkvist.

    SvaraRadera
  3. Fick du Leynards autograf?

    SvaraRadera
  4. Leynard snurrade förbi som hastigast, han hade tunnelseende i blicken och kände inte igen mig. Tuffa bud på bokmässan.

    SvaraRadera