söndag 12 juni 2011

Exhibitionism de luxe

Varje dag åker en sightseeingbuss förbi på gatan nedanför. Jag brukar stå och titta i fönstret när den glider fram. Det sätter igång tankarna.


Bussen saknar tak så passagerarna kan se ordentligt på allt tjusigt och häpnadsväckande under färden. En vad jag antar är en förinspelad röst basunerar ut information genom ett rejält uppskruvat högtalarsystem. Det är med andra ord en klassisk turistgrej.


När jag hör den förinspelade rösten utifrån gatan, rusar jag fram till fönstret och ställer mig och glor. Det är nästan tvångsmässigt. Jag känner då ett starkt behov av att göra något kul för att turisterna ska se mig där jag står i mitt fönster, och förundras. Bussen passerar fyra gånger under dagen enligt bestämda klockslag. Jag har funderat på följande programpunkter som jag kan framföra i mitt fönster:

10:00 – Naken med fez. Ev semaforering.
12:00 – Mazurka. Gorilladräkt.
14:00 – Kabukiteater
16:00 – Storbandsjazz



Det kommer att bli en strålande sommar!

3 kommentarer: