lördag 27 november 2010

Rakvatten från helvetet


Rakning kan vara en ren tortyr. Slöa rakblad och känslig hud är en förödande kombination. Då är ett riktigt bra rakvatten en hjälpare i nöden.


Jag rakade mig i måndags. Huden sved som av eld efteråt. Små röda prickar prydde halsen. Då inträffade det otänkbara: mitt underbara rakvatten var slut. Helt totalt slut. Inte ens en droppe gick att skaka ur flaskan. Jag var tvungen att ta till en nödåtgärd: den gamla flaskan med kroatiskt rakvatten.


Kroatiens motsvarighet till Aqua Vera. Fast sju resor jävligare.

Förra hösten var jag och frugan i Kroatien på en underbar solsemester. Jag köpte där en flaska inhemskt rakvatten av märket Ralon, mest för att jag tyckte att flaskan var cool. Den kostade dessutom under tio spänn. Som hittat. Rakvattenflaskan har sedan dess legat oöppnad i necessären. Tills nu.


Rakvattnet Ralon är det jävligaste man kan tänka sig. Doften påminner om både kemisk industri och förtunning. Med en anstrykning av skumbanan och terpentin. Den är dessutom lite kladdig när man applicerar den. Jag kan inte direkt påstå att jag kände mig skön i huden heller. Däremot fick jag efter några minuter huvudvärk av stanken. Det stack i ögonen och jag blev yr. Därefter infann sig vissa koncentrationssvårigheter.


Biverkningar av Ralon. Irritation på slemhinnor och hjärna.

Nu har jag köpt en flaska avv mitt vanliga rakvatten igen. Det ska bli en fröjd att raka sig igen.

1 kommentar:

  1. Du luktade som ett turkiskt horhus, om jag ska vara ärlig...
    Men det kanske jag inte ska vara?

    SvaraRadera