onsdag 3 november 2010

Premiärlejon

Min film Järnålder hade sin första visning för publik i helgen. Stor lycka! Änglar som blåser i tamburer och tapeter! Visningen var en succé!





Det trivsamma sällskapet som samlats på Skedemosse museum för att se på filmen var inbjudna gäster, och alla hade någon slags anknytning till projektet. Leynard Larsen och Alice Timander var några av dem som syntes i vimlet. I enlighet med god premiärtradition hade vi dukat upp lite mysig mingelmat och dryck. Filmen blev väl emottagen och många gav mig blommor och andra gåvor. Ville hade ritat en bild med en viking. Underbart!




Filmen är en historisk dokumentärfilm om järnåldern på Öland. Det var en rätt tuff tid, man slogs med svärd, offrade och drack öl. Ungefär som vikingarna, fast fem hundra år tidigare. Coolt. Jag är mycket nöjd med filmen, det är inget att hymla med. Jag har också haft synnerligen kompetenta medarbetare i projektet.



Nu i helgen är det julmässa i Skäftekärr på norra Öland. Jag kommer att finnas på plats och dels invigningstala, dels prata om filmen och dess tillkomst. Ett eller annat filmklipp kommer också att visas. Det finns några dramascener med i filmen, de är delvis inspelade i Skäftekärr. Det kommer att bli kul, vi kanske ses där?




1 kommentar: