torsdag 17 mars 2011

Vårtöcken

Man inser att det faktiskt är vår på riktigt när entusiastbilarna åter börjar rulla ute på vägarna. I helgen var det dags att ta fram vår gamla Morris för iordningställande inför sommarens stundande bilfärder. Ett kärt återseende.


Morris Minor. Underbar bil med lack i härligt "originalskick".

Det rör sig om en Morris Minor 1959. Stora motorn, 998 cc. Uj uj uj vilka kraftresurser som lurar under topplocket... Nä, nu ska jag inte göra mig lustig över bilen, den är trots sin svaga motor en underbart liten trevlig bil att köra. Följsam och ärlig i manövrering och väghållning. Som en blandning av en go-cart och en sköldpadda. Typ.

Notera att batteriet är större än motorn, nästan i alla fall.

Vätskor och ringtryck kontrollerades. (På bilen alltså) Allt var normalt och felfritt. Motorn startade på första kicken. Som en dröm! Återstod endast att köra en provsväng och sträcka på hjulen en stund. Sagt och gjort. Jag företog mig en härlig bilpromenad till en närliggande stad och där vände jag på hjulen och körde hemåt igen. Tjusigt! Det var en fantastisk liten resa, vårsolen lyste vackert och jag fick tillfälle att bära solglasögon och känna mig cool i min gamla bil.


I garaget. Fläckarna på golvet består av vatten. *puh*

Bilens inredning är något bedagad. Eller rättare sagt: kronslut. Jag passade på att customisera sätena med ett par snitsiga filtar för att slippa synen av sprucket läder. Måste väl snart renovera sätena på riktigt antar jag. Filtar i all ära....

Snygg grön filt. Rikigt läckert.

Vi ses därute på vägarna hörni! Kör inte försiktigt – kör säkert!

1 kommentar:

  1. Vad härligt att se Stella på egna hjul i friska luften igen! Lorentz

    SvaraRadera