torsdag 27 januari 2011

En galakväll på operan

Häromdagen var det dags för äkta, prima finkultur. Frugan och jag besökte operan och besåg föreställningen Don Carlos av Verdi. En sensation på flera sätt.


Opera kan vara krävande. Vi var därför tvugna att förbereda oss genom att äta varmkorv hemma. Sedan gav vi oss ut i den bitande vinterkylan för att ta oss till finkulturens högborg, operan. Med förväntan satte vi oss tillrätta i salongen- vi hade platser på rad ett, vilket innebar en högst påtaglig närhet till orkestern och scenen. Om dirigenten hade haft mjäll i håret, skulle jag kunnat se det. Men som tur var hade han ett välschamponerat och fint ondulerat hår.

Operakorv med sångarbröd.

Föreställningen var fantastisk. Äkta, riktig hard core opera! Sångare i gammaldags kläder. Kungar och prinsar och otrohet och olycklig kärlek och svek och knivar och svärd. Pampigt och fränt. Sångare, kör och musiker imponerade med sina fantastiska insatser. Och jag är fan inte lättimponerad.


Lysande uppförande. Imponerande.Bild från Göteborgsoperans hemsida.

Det är alltid kul med 1800-tals-opera, det finns många musikaliska kopplingar till vår tids filmmusik. Tonspråket är därför lätt att tolka och man fattar vad som händer på scen. Tyvärr blev jag däremot endast förvirrad av att läsa programmet. Handlingen var synnerligen mystiskt beskriven, jag kunde verkligen inte förstå texten. Lite synd att slarva bort en så elementär detalj. Men det är klart, när det är finkultur så ska det inte vara för lätt att förstå, har jag märkt. Sådant kan driva mig till vansinne. Att obegriplifiera är ett klassiskt sätt att skapa en förståelsehierarki, medvetet eller ännu oftare omedvetet. Skit samma, jag ska inte hetsa upp mig. I pausen drack vi ett glas vitt vin. Det var synnerligen äckligt. Finkultur borde väl rimligtvis beledsagas av något trevligare än det billigaste survinet? Synd. Nu har jag gnällt färdigt. För den här gången...



Sammanfattnningsvis kan man ändå bara säga att var en mycket bra föreställning, tro inget annnat. I am truly imponized av Don Carlos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar