torsdag 6 januari 2011

Kontaktsvårigheter

Följande scen utspelade sig häromdagen i en närbelägen butik för elförnödenheter då jag var ute i ärende att köpa en helt vanlig elkontakt.


Expediten var ung och jäktad. Jag var lite för varm och på ett aningen snarstucket humör. Jag lade förpackningen med kontakten på disken.

Expediten: Det blir 24 kronor.
Jag: Okej. Egentligen hade jag velat ha en så kallad europakontakt, men jag hittade ingen i hyllorna..?
Expediten: Nej, vi säljer inte dem. Man får inte ansluta dem till vad som helst.
Jag: Nehej, jag förstår. Men den här kontakten får man ansluta till vad som helst då?
Expediten: Ja, eller... alltså.... Det är ju ditt problem i så fall.
Jag: Då ska jag gå hem och ansluta den till precis vad som helst. Kanske en frukt.

Expediten blev först röd i ansiktet. Sedan log hon och försod att jag faktiskt bara skojade. Hon trodde nog först att jag var en arg kund på riktigt. Ett återkommande problem i mitt liv är att jag är verkar allvarlig när jag skojar, och många personer tror att jag faktiskt menar det jag säger. I själva verket säger jag nästan ingenting på allvar.

I vilket fall. Jag blev glad av att expediten blev glad. Vi hade båda klarat oss igenom detta sociala gungfly, helskinnade och torrskodda. Det stärkte liksom vår relation. Jag begav mig hemåt, och istället för att ansluta kontakten till vad som helst, skriver jag ett blogginlägg om händelsen.


Friskt kopplat - hälften brunnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar