torsdag 20 januari 2011

Språklektion

Förr i tiden kunde man det där med att skriva brev. Nedanstående text är författad av en gammal släkting 1930, angående ett arv, tillställt Kungl utrikesdepartementet. Jag råkade av en slump se brevet häromdagen. Läs och begrunda. Hela brevet är skrivet i en mening!


ANGÅENDE ARV TILL XX

Sedan genom Utrikesdepartementets förmedling fullmakt för mig blivit införskaffad att omhändertaga och utkvittera XX tillkommande arvsmedel efter hans avlidna moder änkefru XX, varom meddelande från departementet tillställts mig under R.2 L/37 får jag härmed vördsamt anhålla, att ifrågavarande medel, som härmed i kontant kronor 1,897:57 biläggas måtte jämte medföljande förmyndarredovisning genom departementets försorg mot kvitto tillställas bemälde XX under adress Barranquerrad, territoriet Chaco, Argentina.



Och jag ba' *meh*?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar