fredag 7 januari 2011

Gott mos?

Jag gjorde stekt strömming med potatismos i går. Det blev inte speciellt gott. Varför finns inga recept som förklarar hur det egentligen, egentligen ligger till med vissa saker?


Jag inser mer och mer att det inte går att bortse från vikten av att använda bra råvaror när man lagar mat. Det kanske låter som en självklarhet, men man är ju i händerna på sin lokala matbutik. Man köper det som finns i affären, i naiv förvissning om att det är bra grejer. I det här fallet strömmingsfiléer. Samt potatis.


Okej, nu kommer det trista. Strömmingen blev inte god. Och inte moset heller. Det anmärkningsvärda är att jag gjorde allt precis som vanligt. No funny stuff. Problemet var att sillfiléerna var lite för stora, så man kände fiskbenen när man åt. Och filéernas tjocklek gjorde att konsistensen blev lite trist. Varför står det inte i recepten att man ska se upp så inte filéerna är för stora? Eller det kanske bara jag som är dum i huvudet?

Och potatisen sedan! Jag gjorde moset enligt konstens alla regler, med härligt riktigt smör och så vidare. Det smakade ändå påtagligt menlöst och trist! Frågan är vilken potatissort man ska använda om det ska bli riktigt smarrigt? De där stora lådorna med fulpotatis på hemköp är kanske inte det mest optimala stället att köpa potatis om det ska bli gott? Min svärfar pratar emellanåt lyriskt om potatisen i Frankrike. Han är inte nöjd med de svenska knölarna. Det ligger kanske något i det?

Läser man recept på potatismos så står det bara att man ska använda "mjölig potatis". Men min fråga är: Vilka potatissorter blir det god smak av när man gör mos? För vi vet ju alla att potatismos kan vara underbart gott!


Dessa ständiga grundläggande matfrågor! Jag tror jag blir tokig. *Gnäll gnäll*

3 kommentarer:

  1. Jag brukar använda king evert till mos, ety den passar så bra tillsammans med butter (ursäkta den långsökta ordvitsen).

    SvaraRadera
  2. Rolig ordvits, kapten Butta!

    SvaraRadera