fredag 10 september 2010

Braj - inte bra

Det finns något som jag verkligen inte tycker om: droger. Sicken skit. Då och då när ämnet kommer på tal, möter man ibland åsikten att marijuana är en ofarlig drog som är att jämställa med alkohol. Näppeligen, säger jag.



Marijuana: Du blir mysig, glad och dum i huvudet.

Alkohol är förvisso både farligt och förrädiskt på många sätt, och orskar mycket lidande och stora kostnader för samhället. Det är säkert också den vanligast förekommande substansen bland missbrukare. Dock finns en avgörande skillnad om man jämför med marijuana: Dricker man alkohol en gång i veckan så är det inte farligt.Vid ett måttligt bruk av alkohol finns inga bestående men på hjärna och andra organ i kroppen.

Om man röker marijuana en gång i veckan, så kommer man inom några år att erhålla permanenta hjärnskador. Det beror på att marijuana lagras i kroppen på ett annat sätt än alkohol. Substanserna är helt enkelt olika, och påverkar kroppen på helt olika sätt. Och trots att många hävdar motsatsen, så finns det förkrossande mycket forskning som visar de helt uppenbara skillnaderna mellan alkohol och marijuana. Ett relativt litet men regelbundet intag av marijuana gör dig dum i huvudet.


Jag var visst inte kapabel att skriva något roligt eller charmerande med glimten i ögat idag. Beklagar. Droger är kanske ett alltför allvarligt ämne. Det är nog bäst för alla inblandade att jag slutar skriva nu. Tack för vänligheten.

8 kommentarer:

  1. Du har rätt i att marijuana inte bör likställas med alkohol. Alkohol ökar kraftigt folks benägenhet att bli våldsamma. Sveriges Radios program Kaliber hade ett program häromsistens där de redovisade sin genomgång av (som jag minns det) samtliga våldsbrott i västra götaland under ett år. 8 av 10 involverade alkohol. Därför är alkohol värre. Jag anser att, så länge en person inte direkt skadar sin omgivning, så ska man inte tala om för en vuxen människa vad han/hon får eller inte får utsätta sig själv och sin egen kropp för, vare sig man gillar det eller ej.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Fy fan!
    /Linn

    SvaraRadera
  3. Tack för att du håller med mig, Linn!

    SvaraRadera
  4. Kenneth, jag håller med om att alkohol utan tvekan är den största orsaken till våld, brott och elände i vårt samhälle. Jag kan däremot inte hålla med om att det därför är "värre" än marijuana. Att man blir våldsbenägen av marijuana är faktiskt heller inget som jag argumenterat för. Det jag skriver, är att det finns en avgörande skillnad i hur alkohol och THC påverkar kroppen och hjärnan. Utöver det finns naturligtvis sociala, juridiska, psykologiska och moraliska aspekter på det hela.
    Sedan är frågan hur mycket ansvar den enskilda människan respektive staten har för andra människor. Jag som kan helt enkelt inte helt strunta i vad andra gör om de skadar sig själva, även om det är deras eget beslut. Om det till exempel är en nära släktning som börjar med heroin eller GHB? Eller ditt eget barn som skär sig i armarna och försöker begå sjävlmord, skall man inte ingripa då och försöka förklara sin ståndpunkt och hur man ser på personens destruktiva sätt? Var gränsen går för när man "lägger sig i" andras beteende är personlig och jag kan bara agera utifrån min egen moral och känsla för vad som är rätt för mig.

    SvaraRadera
  5. Det var inte meningen att få det att verka som att du sagt att man blir våldsbenägen av marijuana, jag var kanske lite otydlig där. Vad jag däremot menar är att en drog som orsakar eller bidrar till våld (alkohol) är värre än en drog som på sin höjd skadar den enskilda individen (t ex marijuana).

    Jämförelsen med heroin tycker jag inte är relevant. Heroin är väldigt mycket starkare och är beroendeframkallande på ett helt annat sätt. Det är mycket lättare att överdosera heroin, och då med stor risk för dödlig utgång.

    Att klumpa ihop marijuana och heroin, som de exempelvis gör på föreläsningar i skolor som handlar om farorna med droger, tror jag är farligt. Det är helt enkelt inte ärligt. Många unga människor som kanske redan har testat marijuana får då bilden av att det går att likställa med heroin. Därmed tror jag att risken ökar att ungdomar tar lätt på farorna med tyngre droger.

    Självskadebeteende är en helt annan sak. En människa som skadar sig själv är sjuk (deprimerad) och ska givetvis ha allt stöd och all hjälp som samhället och omgivningen kan ge.

    SvaraRadera
  6. Tack för klargörandena Kenneth. Jag håller med dig på flera sätt. Vi får nog helt enkelt konstatera att vi har lite olika syn på marijuana.

    SvaraRadera
  7. Din okunskap inom området gör mig rädd. Det är sådan som du som gör att okunskap om cannabis sprider sig till politiker och ungdomar.

    Om du dricker dig rejält full en gång i veckan i 5 år så kommer du garanterat ha tagit mycket mer skada än om du har rökt på en gång i veckan i 5 år.

    Om vi istället ska jämföra på kortare tid så känner jag många personer som röker dagligen. Endel flera gånger per dag. Dessa personer är helt vanliga människor och har helt vanliga jobb och liv. Jag tror verkligen inte att dessa människor hade överlevt mer än 1 år om dom istället hade druckit sig fulla flera gånger om dagen.

    Jag tycker INTE att cannabis ska legaliseras men jag tycker helt klart att det ska avdramatiseras.

    SvaraRadera
  8. Hmmm, jag som arbetar inom vården och har en mycket nära vän som arbetar på beroendecenter här i stan kan säga att det räcker om du röker på EN gång så kan du få en psykos som räcker hela livet med medföljande paranoia eller andra åkommor.

    Tar du en rejäl whisky händer inte så mycket...

    /Micke

    SvaraRadera