söndag 19 september 2010

Rösta

Idag kan jag hålla huvudet högt. Jag har gjort min röst hörd i det aktuella valet. Sverige behövde min hjälp att utforma framtiden, och jag tog mitt ansvar att stå upp för demokrati och rättvisa.



Satan vilkan pärs det var att rösta! Eller snarare, det var en pärs att ta sig till vallokalen. Det småregnade, jag var för varmt klädd och svettades i regnet. Jag var dessutom lite för hungrig för att över huvudtaget vistas ute bland folk. Som grädde på moset var det lång kö utanför vallokalen. Som en trotsig 12-åring stod jag i regnet, tålmodigt väntande på att få avlägga min röst. Inom mig sjöd en total ilska.

Väl inne i vallokalen så gick allt ändå förvånansvärt bra. Jag fick ett eget bås. Jag fumlade ner de våta valsedlarna i kuverten, plågsamt medveten om den långa kön bakom mig. Valförrättarna tog girigt emot kuverten och jag var åter en fri man.

Åter ute i regnet kändes det lättare att andas. Jag hade fullgjort min plikt som en företrädare för jämlikhet, broderskap och rättvisa. Efter det: kaffe och bullar. Mums.

3 kommentarer: