måndag 13 september 2010

Dagens I-landsproblem

Det finns något som är svårare än allt annat. Jag talar inte om kärlek, ekonomi eller meningen med livet. Nej, det som överskuggar allt annat i fråga om total frustration är mycket större: vilken mobiltelefon ska man köpa? Satan vilken patetisk sucker jag är.


Mobiltelefoner är på intet sätt en av livets avgörande faktorer. Sanningen är att jag är helt ointresserad av nya mobiler. Och ändå ger det upphov till så oändligt mycket frustration! För närvarande kör jag med en gammal seg telefon som har en lustig egenhet: när det ringer, svarar telefonen automatiskt och lägger på direkt. Det är ju lite dumt, och jag inser att jag måste skaffa en ny. Ni vet hur det är, vi har alla varit i samma läge. Och vad gör man då? Jo, som den medvetne konsument man är, sätter man sig och börjar jämföra mobiltelefoner på Internet. Jisses. En timme senare är man helt kokt i huvudet och totalt förvirrad av det enorma utbudet.

Jag pendlar mellan ytterligheterna. Ena sekunden är jag på vippen att beställa den allra mest avancerade mobilen för 11900 kr. Sedan inser jag att jag faktiskt inte behöver den alls. För vad använder jag egentligen telefonen till? Jag ringer och skickar sms, det är ju det enda. Då börjar jag istället att spana in jättebilliga budgettelefoner för under tusenlappen. Det känns skitbra. Och det är samtidigt lite som att ge fingret åt alla hippa snubbar (hur uttrycker jag mig egentligen? Är jag 500 år gammal eller? Meh!) i mediabranchen som envisas med att flasha med sina Iphones.


Men precis när jag ska beställa en mobil för 499 kr så inser jag att den inte ens har kamera. Jag blir tveksam. Det kanske är bra att ha kamera i mobilen i alla fall? Om man ser ett brott begås ute på stan, eller om ens barn plötsligt tar sina första stapplande steg, eller om man är ute på restaurant och ser en Dale Cooper-look alike, så kan det vara fint att ha en kamera i mobilen så man kan fånga detta stora ögonblick, även om kvaliteten är kass. Man slänger inte upp en systemkamera med zoomobjektiv lika diskret.


Okej, så nu sitter jag här. Istället för att beställa en ny mobil så gnäller jag via min blogg. Det känns så skönt och fint. Alla som känner igen sig i min situation, upp med en hand! Jag vill tro att det finns andra därute med samma I-landsproblem som jag själv.


Jag ska kolla på tradera om det inte finns någon gammal sovjetisk militär fälttelefon med bärbart batteri och jättelång antenn som jag kan köpa istället. Det vore coolt.


5 kommentarer:

  1. Mobiltelefoni - en ständig källa till hufvudbry.

    SvaraRadera
  2. Jag står i skrivande stund och lyssnar så nätt på Weed..!, och söker "fälttelefon iphone" på googlemaskinen, i syftet att koppla ihop en fälttelefon med en iphone så att jag, när jag väl får färdigt mitt körkort och har köpt min Pontiac Bonneville -65 (alt -69), kan sätta upp ena foten på kofångaren och ringa som en riktig karl – ja då fick jag träff på dig!
    Mycket passande tyckte jag och det gladde mig / henrik

    SvaraRadera
  3. haha "din kommentar kommer att synas efter att den godkänts"
    .- henrik

    SvaraRadera