onsdag 15 september 2010

Stekt strömming? – Ja tack

Den mätta dagen, den är störst. Om man får stekt strömming till middag, vill säga.




Häromdagen kom jag i samtal med en kock på en av stans bättre krogar. Han gav mig i förtroende ett gammalt hemligt recept på stekt strömming:

Lägg färska strömmingsfiléer i en marinad av
Rå äggula
Kaviar
Dill
Rödlök
Vitpeppar

Låt filéerna dra i marinaden ett dygn. Panera dem sedan dubbla i grahamsmjöl, med skinnsidorna utåt. Stek dem i smör. Servera med potatismos, rårörda lingon och andra trevliga tillbehör efter smak och behov.

Jag kunde inte hålla mig, utan sprang direkt och handlade strömming och tillagade den enligt anvisningarna. Satan i min lilla skomakarlåda vad gott det blev! Kan livet bli bättre? Ja, om man får öl till också!

Den bästa dagen
Den bästa dagen är en dag av törstsläckande öl. För detta ändamål hade jag köpt ett par intressanta folköl från det likaledes intressanta bryggeriet Brew Dog. Ölen heter "77 lager" och "Trashy blonde". Tänkte att de skulle smaka fin-fint till den stekta strömmingen.

Omdömet om nämnda öl kan väl sammanfattas i ett enda ord: mja. Det var då själva fan att det inte går att få till ett riktigt riktigt gott folköl! Jag får väl kapitulera inför alkoholen och dricka starköl igen... Stackars mig.

2 kommentarer:

  1. Meh! Om det är hemligt ska du väl inte lägga ut det på internät? Men tack för att du sjunger strömmingens lov och sprider paneringsglädje omkring dig.
    Strömming är nämligen skiten!

    SvaraRadera
  2. Det är ju bara Internet! inte som att ge ut en bok....

    SvaraRadera