måndag 19 juli 2010

Badjävlar

Köpingsvik, Öland: Under sommaren en tummelplats för solbadande semesterfirare. Ett eldorado för husvagnscampare. Följ med på en resa till en av Sveriges mest besökta badplatser.



Frugan och jag satte oss tillrätta i bilen och körde mot Köpingsvik. Det var gassande sol, mitt i juli månad. Hela Köpingsvik sjuder av turister som firar sin semester bland husvagnar, grillar, badkläder och solkräm. Vårt mål var att för en eftermiddag leva ut fantasier om en tillvaro som badrturister. Vi är annars inte speciellt roade av badliv i Köpingsvik. Så fort jag hamnar på en badstrand blir jag rastlös och börjar intensivt längta efter att befinna mig någon annan stans. Jag vet, jag har tydliga gubbtendenser.

Camping. Badliv. Soldyrkande högkultur.

Oavsett vad man tycker om att tillbringa en dag på stranden i Köpingsvik, kan man i alla fall konstatera att den här dagen var det synnerligen välbehövligt med en stunds svalkande bad. Det var satans varmt. Solen brände obarmhärtigt sedan flera veckor. Gräsmattorna var bruna. Vår trip in i ljusets hjärta började storartat. Vi banade oss väg genom rader av husvagnar och turister. Jag kände mig uttittad, som om alla såg på mig att jag inte är en riktig turist, utan en falsk bedragare. Nu förstår jag hur Günther Wallraff måste känna sig.


Typisk öländsk gräsmatta i juli. Lättskött, behöver inte klippas så ofta.

Vi badade i sjön enligt konstens alla regler. Det var blött och svalt. Behagligt rent av. Och hur underbar är inte tillvaron ibland, när man upptäcker helt oväntade och fantastiska saker som bara dyker upp framför en. Den här dagen bestod det oväntade i en synnerligen fin motorcykel, en riktigt schysst H-D-chopper med rätt stuk som stod parkerad på stranden. Det var underbart att mitt bland alla foppatofflor och fläskiga kroppar (inklusive min egen naturligtvis) uppleva lite genuin motorkultur och hojbyggarentusiasm.


Jag talade lite med ägaren till choppern, han berättade glatt om hur han byggt hojen. Efter denna upfriskande eftermiddag på stranden gav vi oss av hemåt. Jag tror att vi kanske grillade karréskivor på kvällen. Vi var riktiga badjävlar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar