fredag 30 juli 2010

Ännu mer öltest

Ibland vill man ha sig en svalkande och friskt skummande öl innanför västen. Men om man samtidigt av någon orsak inte vill konsumera alkohol, hur gör man då? Jag har druckit mig modig och genomfört ett minitest.


Det hela är mycket enkelt. Jag måste hålla mig nykter idag och vara körklar. Ändock vill jag ha en öl till middagen. Då finns två val: alkoholfritt öl eller lättöl. Jag läste om ett intressant öltest på dn.se, och inspirerades att göra en djupdykning ner i denna alkoholfattiga ocean och utröna vilket som egentligen är godast.

Låt mig först infoga en parantes. Jag har vid olika tillfällen provdruckit de alkoholfria öl som jag hittills stött på, av ren nyfikenhet. Mitt omdöme är solklart. Clausthaler är helt klart det godaste alkoholfria ölet, det är både friskt och maltigt. På andra plats kommer Spendrups alkoholfria, som är helt okej, men det finns i smaken en dragning åt havrepuffar. Sedan kommer ingenting, ingenting, ingenting, ingenting. Till sist finns allt annat. Carlsberg, Jever, och andra erkända märken. Smakar inget vidare. Sött, konstigt och bara som havrekuddar. Ingen känning på öl alls. Jag dricker hellre vatten.

Dagens battle stod mellan Spendrups lättöl och Spendrups alkoholfria. Spännande.

Om det här hade varit ett tv-program skulle det varit troligtvis varit reklam nu. Heja, public service. Så fick jag det sagt också.



Så här tyckte testpanelen om de två ölen:
Spendrups lättöl: knuten doft, dåligt skum. Smak av blaskig disktrasa. En antydan av malt och beska. Vattenskadat.
Spendrups alkoholfria: Frisk stor doft med inslag av ölaromer. Bra skum, men ölet är inte helt blankt. Smaken är anstruken av havre. En viss beska finns. Mindre vattenblaskig än lättölet.


Vinnare: Spendrups alkoholfritt. TKO.


Visst kan jag anse att lättölet smakar mer som riktig öl, men det alkoholfria ölet är godare, som dryck betraktat. Och det funkar bättre till mat. Det gled ner en smarrig ostburgare efter testet.


Så där, det var det. Det gjorde väl inte ont alls?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar