tisdag 6 juli 2010

Nya upptäckter väntar överallt


Att köra bil är inte bara roligt och nyttigt, det är dessutom lärorikt och bildande. Häromdagen upptäckte jag till exempel en bensinstation med det exotiska namnet Oljeshejkerna Johnsson.

Jag var alltså ute på en trip med en synnerligen sensuell bil, tidigare omskriven. En biltur blir bara roligare om man upptäcker något nytt och bedårande, vilket jag hade turen att få uppleva just denna dag. Mitt i de småländska skogarna fann jag utan förvarning Oljeshejkerna Johnsson. Det är klart att jag var tvungen att stanna och tanka och köpa en glass. Livet är roligt ibland; man kan upptäcka sådant som man inte ens kunde tänka sig fanns.


Man börjar liksom fundera. Jag trodde inte att det överhuvudtaget var möjligt att etablera ett bensinföretag vid sidan av de stora internationella jättarna. Själva upptäckten av detta lilla drivmedelsföretag gjorde mig glad, och det synnerligen skojsiga namnet gör inte saken sämre. Jag drar mig till minnes att det finns fler små aktörer; Runes Bensin i Emmaboda är en gammal trotjänare. Finns det fler liknande små mackar i landet?




Bilen är för övrigt nu nybesiktigad utan anmärkningar. Ingen stålull i avgasrören. Ingen besk eftersmak, bara en sötma av ärlighet och sanning. Halleluja.

4 kommentarer:

  1. Hans G Anderson8 juli 2010 kl. 19:55

    Din text är både konstruktiv och lustfylld, ibland även skojsig.

    SvaraRadera
  2. Man tackar, man tackar. Att nedteckna olika typer av motorminnen är en skön konst. Texten skriver nästan sig själv.

    SvaraRadera
  3. Tack för visdomsord och visioner. Välkommen till min hemsida www.jam.just.nu som innehåller mest hobbies av alla de slag.
    Partikelfysik var en av mina hobbies, modellmotorer en annan. Bilar, flygplan, båtar motorcyklar och musik. Vad kan man mer begära av livet, förutom en fantastisk familj.
    Bästa hälsningar från Jan Allan med familj

    SvaraRadera
  4. För många hobbies är inte många nog! Tack Jan!

    SvaraRadera