onsdag 21 juli 2010

Trädgårdsfest

Trädgårdsfest. Smaka på ordet. Där finns aromer av vitt svalt vin, buffémat och doft av gräs och jordgubbar. Samt kanske det diskreta ljudet av krocketklot som träffar varandra. Ljuv, svensk sommar.

Låt mig börja med att backa bandet ett ögonblick. Inför den stundande trädgårdsfesten drabbades jag av vånda inför lämpligt klädval. Jag ville klä mig i något som både kan skapa en trivsam stämning runt min person, och samtidigt vara opretentiös och bekvämt. Jag satte mig att tänka, och efter en stund fick jag en snilleblixt. Eller åtminstone kan man säga att tanken kom till mig som en blixt från en klar himmel: Fez! Det självklara plagget på en trädgårdsfest. Jag har vid ett fåtal tidigare tillfällen burit fez på fester, alltid med stor framgång. Så fick det bli även denna gång.



Jag var inte ensam om att ha klätt mig lagom "casual" och ändå "dressy" denna kväll. Man kunde skåda allt från hawaii-skjortor till halmhattar och urtjusiga klänningar och andra kreationer.


Även ett litet gäng ovanliga citorën-bilar hade träffats i trädgården denna kväll. I den ljumma kvällningen stod de som en vacker fond och glänste med lacken. Det var underskönt att skåda. Värdparet hade dukat upp ett fantastisk buffébord och man dinerade ute i det gröna, under skydd av solsegel och parasoller. Man kan inte tänka sig något trevligare sätt att arrangera en trädgårdsfest!

Emellanåt brast valda delar av den församlade skaran ut i spontana lekar. Speciellt populärt var minigolfen som arrangerats för kvällen. Banläggaren var från Norrköping. Många intresserade sig också för bilarna som stod uppställda. Även andra fordon i garaget var lockande att kika på och provsitta, så som Lambretta-scootrar. Som om det inte räckte för att underhålla, bjöds det på fri bar och en läcker dessert: morotskaka och kaffe med avec och grogg. Mycket civiliserat och fint.

Som så ofta, gled kvällen över till natt. Det var startsignalen för att tända grillen och elda på en laddning korvar. All lek och underhållning hade gjort oss hungriga igen. Ett sådant sjå värdparet hade med att förse alla gäster med ett kontant flöde av mat och dryck. De gjorde ett strålande arbete!


Efter att all korv var uppäten och en stor del av drycken var uppdrucken, bröt vi upp. Det var dags att röra sig hemåt, och få några timmars sömn. Jag hade vaga planer på att åka till Aeroseum nästa dag. Jag har aldrig varit där, men tycker att det verkar jäkligt häftigt. Det blev dessvärre inget besök dagen efter, så jag får be att återkomma med en redogörelse i något framtida blogginlägg.





Har ni fest eller?



1 kommentar: