lördag 3 juli 2010

Önskefilm

Christer Pettersson var verkligen en äkta jävla mean motherfucker. En elak typ som utan att blinka kunde klippa av ditt finger med en rostig plåtsax. Han hade tydligen sedan ungdomen en hjärnskada som påverkade hans personlighet, enligt vad jag har hört.

Hela Christers utstrålning är aggressiv. Varje gång jag ser honom så funderar jag över varför man i filmer nästan aldrig ser skådisar som kan gestalta en bad guy som lika elakt som Christer. Är det regissörernas fel? Eller de som jobbar på castingföretag? Jag vet hur enormt svårt det är med casting. En film står och faller med att hitta skådespelare. Men satan i gatan vad bra det kan bli med rätt person på rätt plats. I mina våtaste castingdrömmar skulle jag någon gång vilja göra en kriminalfilm och hitta en svensk filmskurk som har samma onda utstrålning som Christer Pettersson. Jag tänker inte lägga ut texten speciellt mycket, utan ber läsaren betrakta bilden nedan. Hur ofta ser man en lika otäck skådis i en film?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar