lördag 19 juni 2010

En gammal mans funderingar

Den gamla mannen såg ut som en pensionerad mjölkbonde från Öland. Gråa syntetbyxor, röd rutig skjorta och keps. Han kom fram till mig och ville prata pasta.



Det var på Hemköp i Borgholm. Den gamle stod vid hyllan med färsk pasta och tittade fundersamt på ett paket fettucine. När jag gick förbi med min kundvagn, kom han fram till mig och frågade:
– Vad är det för mat, det här? Han såg allvarlig ut, han frågade inte för skojs skull. Jag förstod att han var i betänkligheter.
– Det är spagetti, svarade jag, fast inte lika mycket torkad som den vanliga. Så du behöver bara koka den i några minuter.
– Jaha. Kan man laga det i micron tror du då?
– Nja, man måste nog koka i vatten.
Den gamle lade tillbaka paketet med fettucine, och tog istället upp ett paket med farfalle. Jag förekom honom i hans funderingar:
– Det där är samma sak, bara en annan variant.
Den gamle lade tillbaka paketet.
– Det är så många nya benämningar på maten nu för tiden, det är svårt för oss gamla.

Han lämnade hyllan med färsk pasta och strosade vidare i affären. Jag gillade honom. Han var nyfiken och sökte nya gastronomiska horisonter.

Jag vill bli som han när jag blir gammal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar