onsdag 16 juni 2010

Mat och vin












Eftersom jag är expert på det mesta, inklusive mat och vin, så kommer jag här att lägga ut texten en stund kring just detta ämne, och kanske till och med avslöja några av mina mest utsökta gastronomiska hemligheter. För vem tycker inte om att äta och supa?

Man ser på mig att jag tycker om god mat. Jag äter fort men länge, som det heter. Det märks om man försiktigt petar mig i magen. Där finns ett betryggande lager med späck. I likhet med de flesta som tycker om god mat, så är jag också intresserad av matlagning. Och vad passar bättre till god mat, än gott vin?


Mitt intresse för vin har på ett poetiskt och vackert sätt tagit mig i handen och lett mig in på nya stigar i livet. Jag har under flera år förkovrat mig grundligt i ämnet. Jag dyker ibland frivilligt, till och med lustfyllt, ner i becksvarta djuphavsgravar på kunskapens oändliga oceaner. Där letar jag efter det påtagligt grundläggande, det som skapar transcendens och begriplighet. Man kan också uttrycka det som att jag totalt snöar in på vissa saker med jämna mellanrum. Det kan vara ett autistiskt drag. Jag har inte blivit diagnostiserad, men utesluter inte att det finns någon defekt på min hjärna.



Med jämna mellanrum får jag därför av mina vänner frågan om jag kan rekommendera "något gott vin". Svaret är alltid: – Ta ett vin med snygg etikett. För det är faktiskt så att systembolaget bara tar in anständiga viner i sitt sortiment. Är man utomlands kan man utan större problem hitta riktiga jävla skitviner, och då menar jag verkligen odrickbara vätskor som inte ens påminner om det som vi kallar vin. Men i Sverige, på Systembolaget, finns det bara gott vin. Det kan vara förstås vara bra eller bättre, men dåligt är det aldrig. Heja Systembolaget!

För er som känner att ni inte har någon inspiration inför helgens stundande sociala tillställningar- här kommer dagens middagstips:

Korvmacka med rött vin

Ingredienser:
Bröd
Smör
Påläggskorv
Rött vin

Gör så här:
1. Bre en macka och lägg på en korvskiva.
2. Häll upp ett glas rött vin.
3. Känner man sig fjäskig så kan man lägga mackan på en tallrik, men det är inte nödvändigt.




Smaklig måltid!

5 kommentarer:

  1. Heja Systemet!

    (Och sicka snygga bilder du har i det här inlägget...

    SvaraRadera
  2. Birgitta Stavholm19 juni 2010 kl. 18:12

    Daniel, att vara autistisk innebär inte att man har en defekt hjärna, man kan ha en hjärna som fungerar annorlunda och det kan vara jäkligt bra!
    Vi som vet - dina vinkunskaper är oändliga!

    SvaraRadera
  3. Jo, faktiskt. Systembolaget hade en flaska Bulgariskt vin på hyllan för utgående produkter. Detta tilldrog sig vid midsommar år 2005 ungefär och butiken ifråga låg i Lessebo. Den olyckliga sate som köpte denna sista flaska .. det var jag. De hjärnceller som gick åt i mitt försök att konsumera flaskan, var just de som jag planerade att använda för att minnas evjans namn. Det enda jag minns är Bulgarien. Av rent prekautionära skäl har jag sedan dess avstått från Bulgariska drycker.

    SvaraRadera
  4. Däremot funkar en hel del vin från Ungern! Men språket är svårt som fan.

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet.
    Till och med jag kan följa det.
    Men det står inte hur stor tallriken skall vara

    SvaraRadera