lördag 12 juni 2010

Vansinnesförare!

När jag minst anade det, så träffade jag på en vansinnesförare i trafiken. Det var en skakande upplevelse. Jag är fortfarande upprörd.


Jag rullade fram i majestätisk takt, varken långsamt eller snabbt. Det är en härlig känsla att låta sig svepas fram i landskapet samtidigt som man sitter skönt avslappnad i förarsätet. Man rör sig liksom framåt, men utan att röra sig.

Utan förvarning dök han då upp, vansinnesföraren. Han körde 60 km/h på 90-väg. Hans snigelmässiga framfart blockerade helt all bakomvarande trafik. Jag var tvungen att ligga bakom honom ett antal kilometer då inget tillfälle till omkörning fanns. Han kände sig uppenbarligen pressad av att det låg bilar bakom, varför han blinkade höger och kröp in till vägkanten i en uppmaning att bli omkörd. Vid det laget var jag inte en glad bilist längre.

Vansinnesförare. 60 km/h


Jag förstår inte hur man kan komma sig för att köra på det viset. Det fanns heller ingen synbar orsak till den långsamma hastigheten. Inte ens den så vanliga mobiltelefonen fanns med i bilden. Jag vill i denna fråga använda samma retorik som valfri populistisk politiker, och yrka på skärpta straff för den här typen av beteende!

Tack för idag. Jag har märkt att jag blivit betydligt mer argsint sedan jag slutade snusa. Det är visserligen snart sex år sedan, men ändå.

1 kommentar:

  1. I hear ya!
    Och jag skulle rösta på dig om du vore valfri populistisk politiker.

    SvaraRadera