tisdag 22 juni 2010

Förslag till Västtrafiks ledning

Det mesta i den här världen går att mäta och beräkna. Jag skulle vilja att någon med kunskap i ämnet sätter sig ner och räknar på vilket som är mest lönsamt: Massiva razzior mot tjuvåkare, eller att med hjälp av upplysning påverka människor så att de ändrar sitt beteende av fri vilja. För den som orkar läsa, följer här ett åsiktsraseri av grövre kaliber.

Ganska ofta åker jag kollektivt i Göteborg. Inte sällan försätts jag då i en påtagligt irriterad sinnesstämning. Faktiskt börjar jag alltid att sjuda av ilska när jag tänker efter en smula och begrundar hur Västtrafik sköter sin verksamhet.

Man sitter på spårvagnen och rullar förbi hållplatser i kontrollerat och trevligt tempo. Stadens liv glider förbi utanför. Plötsligt hamnar man i en biljettkontrollrazzia. Tro mig, det är inte trevligt. Oavsett om man har betalat sin färd eller inte. Jag vill inte smutskasta en hel yrkeskår, men de som jag har träffat på under mina resor i Göteborg, har inte varit några charmtroll direkt. Jag har flera gånger lekt med tanken på att helt enkelt vägra att visa upp min biljett, trots att jag betalat. Möjligtvis kommer då kontrollanterna att gripa mig för brottet "bedrägligt beteende". Detta leder snabbt in på resonemang av av juridisk natur, ett enormt ämne som jag inte tänker avhandla just här och nu. Det kan kanske bli en egen juridik-special i ett blogginlägg vid senare tillfälle. Min ilska måste dessutom spridas ut i lagom portioner för att jag inte ska tappa all sans och vett.


Härlig razzia på spårvagn.

Nå i alla fall! När jag sitter där på spårvagnen och har visat upp min biljett för de inte speciellt trevliga eller resonabla biljettkontrollanterna, så börjar jag fundera. Jag försöker se ett större sammanhang, bortom all irritation och alla juridiska kvistigheter. Bortom alla argument färgade av åsikter. När jag kommer hem och gör snabb sökning på google så visar det sig att det är väldigt svårt att hitta egentliga fakta i detta ämne. Väldigt många personer tycker dock en massa olika saker däremot, och i varierande utsträckning vinklar de sina uttalanden utifrån en viss agenda.

Men hörni, vad tror ni om tanken att avskaffa biljettkontrollanterna, och ändå få majoriteten av resenärerna att vilja betala genom att upplysa dem? Jag vill här ta upp den tråden igen. Jag kanske är en naiv drömmare, men i likhet med de flesta andra, har jag ett känsloliv som bland annat inbegriper samvete, förnuft och en allmän längtan att vara en pålitlig person. Och jag tror att man faktiskt kan påverka människors beteende i det här fallet. Jag kan på ett rationellt och emotionellt plan se att vi alla kan tjäna på det. För bortsett från alla negativa känslor och juridiska spörsmål i ämnet, så är det ändå så här: Kollektivtrafiken bygger på att du och jag och alla andra resenärer betalar. I runda slängar är hälften av verksamheten egenfinasierad. Om alla är med och betalar så blir det bättre för alla. Jag eftersöker därför en fläskig och saklig informationskampanj som kan förmå människor att vilja betala för sin resa!

Det finns en annan viktig aspekt, som handlar om kontaktytorna mellan företaget och kunden. I alla sammanhang där jag som kund möter Västtrafik, finns en kontaktyta. Idag är de flesta sådana kontaktytor starkt förknippade med något negativt. Tänk efter själva, hur många positiva saker kan ni räkna upp med Västtrafik? Hur ofta upplever ni något som ger er en bra känsla? En respektfull och ärlig informationskampanj vore underbart. Jag skulle nog tycka att det var positivt att mötas av sådana budskap, och dessutom något som indikerar att Västtrafik anser att kunderna faktiskt är tänkande varelser som kan ta eget ansvar. Den känslan får man inte direkt av dagens kontrollsystem. Det borde inte vara "vi resenärer mot västtrafik", utan "vi resenärer OCH västtrafik". Som sagt, jag kanske är naiv? Naturligtvis kommer en del av resenärerna alltid kommer att tjuvåka, vad man än gör. Frågan är hur man hittar en optimal lönsamhet? Genom att upplysa och avskeda kontrollanter? Eller genom att anställa fler kontrollanter och ta in kontrollavgifter?

Vad kostar en reklamkampanj om året jämfört med biljettkontrollanternas lön och intäkterna från kontrollavgifterna? Jag har ingen aning. Jag är dock säker på att om någon skulle räkna på det hela, så skulle siffrorna starkt variera beroende på vem som hållit i miniräknaren. Men jag tycker att tanken i sig är lockande. Och det skulle kunna leda till ett gladare samhälle med mindre mängd irritation. Jag om någon behöver det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar