måndag 14 juni 2010

Om att skjuta pistol och träffa vänner

Idag ska jag avhandla en passion: pistolskytte. Det finns ingen bättre aktivitet att ägna sig åt på fritiden. Utom "det där", förstås.

Jag älskar att skjuta pistol! Jag kan inte hymla med det. Jag inser att jag nu när jag gjort denna bekännelse, riskerar att betraktas som en machoidiot av en större del av alla er läsare*, vilket jag dessvärre skiter fullständigt i, sorry. För i verkligheten finns det alls inget tufft eller manligt i att skjuta pistol. De skickligaste skyttarna i min klubb är dessutom kvinnor. Ska man bli en skicklig skytt krävs det koncentration, tålamod och hängivenhet. Jag skulle vilja likna skytte vid en österländsk religion som bygger på meditation och koncentration. Fast med krutrök istället för rökelse då förstås. De som skjuter pistol för att de vill vara coola, blir aldrig bra skyttar. Och då tröttnar de automatisk för det är inte kul längre. Så det finns på så sätt en självsanering inom skyttet.

NÖPK - Nordölands Pistolklubb

Jag var på en mysig liten pistolskyttetävling i söndags, på Nordölands pistolkubb. Min egen prestation vid tillfället kommenterar jag inte vidare, då jag sköt som ett arsel. Totalt oacceptabel poängsumma. Men jag kan inte neka till att det är mycket trivamt att ägna sig åt skytte. Och efter att själva skjutningen är avklarad fikar man och snackar skit, medan tävlingsledningen räknar samman resultaten. I söndags lyste dessutom solen varmt och skönt så vi kunde dricka kaffet utomhus.


Vad mer kan man säga om pistolskytte? Jo, jag har customiserat min revolver, en .357 magnum, genom att sätta på ett gulligt Hello Kitty-klistermärke på pipan. Jag hoppas att det tar udden av machostämpeln.



Custom by "Hello Kitty"


Jag är pistolskytt. Det borde du också vara. Amen.



Fotnot:
* I genomsnitt läses den här bloggen av två personer.




6 kommentarer:

  1. kristian dahlström18 juni 2010 kl. 14:07

    två är bättre än inga,

    SvaraRadera
  2. Kristian är uppenbarligen den ena av läsarna, undrar vem den andra kommer bli...?

    SvaraRadera
  3. Då var kvoten för genomsnittlighet fylld! Övriga läsare får betraktas som statistisk fluktuation.

    SvaraRadera
  4. Fluktuation? Tack för den!

    SvaraRadera