lördag 7 augusti 2010

Kulturspaning

Det har varit en vecka av idel kulturupplevelser. Jag skulle här vilja framhålla några pärlor som kastats till mig.



Först och främst vill jag ge läsekretsen ett filmtips: Casablanca, från 1942. Filmen står sig förvånansvärt bra än idag, både Ingrid Bergman och Humphrey Bogart är lysande och har en enorm närvaro. Handlingen är verkligt klassisk och kan aldrig bli omodern, lika lite som onani eller bilbingo. Fotografering och scenografi är också sjukt bra, med ett mycket raffinerat sätt att använda mörker och skuggor.

Kalle Sändare som bok
Det är nu några år sedan Kalle Sändare lämnade jordelivet. Nyligen har det utkommit en bok om honom, där hans person tämligen ingående presenteras. För den i Kalles värld invigde är boken ett mycket intressant dokument, med en massa fakta om de olika skivorna och en omfattande biografi över Kalles liv.


Du kan beställa boken här. Och jag sliter som ett djur för att inte i denna text slänga in något av Kalles alla säregna uttryck. Jag vill hålla mig på mattan. Skärpning nu!

Underbar mat
Mat är också kultur! Och jag kan inte undanhålla läsekretsen den läckraste av rätter, som stod på menyn en dag i veckan: Surkål med stekt korv.



Surkålen tillagas enligt följande: Bryn hackad lök, äppelbitar och strimlad rökt skinka. Blanda i surkål och låt koka en sisådär trekvart. Smaka av med kummin, sirap, salt och peppar. Otroligt gott! En upplevelse som skickade ut mig på en gastronautisk omloppsbana. Med en kryddig lammkorv och ett glas kallt öl till var lyckan total.




Tack för vänligheten. Satan, jag föll på målsnöret!

1 kommentar: