fredag 27 augusti 2010

Släppa väder

Regnet tilltar. Temperaturen sjunker. Semestern är slut. Banne mig om inte hösten närmar sig. Härligt!


Så här års är det lätt att tappa sugen när mörkret och kylan blir allt mer påtagligt. I tidningarna läser man om att vädret blir allt tristare. För många är julhelgen nu nästa anhalt i tillvaron. Då får man åter äta och supa som ett svin och titta på Kalle Anka med lite gröt i mungipan. Det kan kännas lite tungt att det nu är fyra månader tills dess.

MISSTRÖSTA INTE! Det finns något som lättar upp hösten avsevärt, nämligen jaktsäsongen. Under höstens månader gäller det att fylla frysboxen inför årets kommande middagar.



Det känns väldigt naturligt att jaga sitt eget kött, det är mat långt bortom köttindustri och processmat. Ur snart sagt alla perspektiv är egendödat viltkött att föredra. Både samvetet, miljön och kroppen mår bra av det. Och icke att förglömma - det är helt enkelt fantastiskt gott att äta! En välstekt rådjursfilé med kantarellsås och kokt potatis och vinbärsgelé går inte av för hackor.


Naturligtvis dricker man ett lagom strävt vin till viltkött. Inget trams med bag-in-box, hörni! Köp något gott vin på flaska istället. Kanske ett roligt vin från Uruguay: Identity. Riktigt strävt och funkar till vilt. Om man vill ha något mer konservativt: ett franskt jättesmarrigt vin.

Min fru retas med mig ibland när jag nördar loss för mycket. Hon säger att jag är en vinsnobb eftersom jag helst inte dricker vin från bag-in-box. Kanske jag är vinsnobb i någon utsträckning, men låt mig förklara. Jag vill framför allt dricka gott vin. Och saningen är utan minsta tvekan denna: de godaste vinerna förpackas inte i box. Det beror inte på prestige, utan på enkla fysikaliska betingelser. En glasflaska är hermetiskt försluten, medan boxarna faktiskt inte är helt täta. Detta medför att vin som förpackas i en box måste konsumeras inom några månader. En glasflaska håller i flera sekel. Och de viner som är bäst utmärks ofta av att de blir ännu bättre av att lagras några år. Då är boxarna kanske inte så lämpliga. Så därför avråder jag från boxvin om man vill ha något riktigt smarrigt. Därmed inte sagt att många boxviner är synnerligen prisvärda och smakliga. Och miljövänliga och bra.


Nå! Nu är det dags att lusa av vinterpälsen och böja till skidspetsarna. De slokar alltid på sommaren.

1 kommentar: